A glass of red wine to improve mitochondrial biogenesis? Novel mechanisms of resveratrol Gábor Szabó Department of Cardiac Surgery, University of Heidelberg, Heidelberg, Germany Address for reprint requests and other correspondence: G. Szabó, Dept. of Cardiac Surgery, Univ. of Heidelberg, Im Neuenheimer Feld 110, Heidelberg, 69120 Germany (e-mail: gabor.szabo@urz.uni-heidelberg.de ) numerous epidemiological studies demonstrated an association between moderate alcohol consumption and reduced coronary heart disease. Red wine, especially, is shown to be protective against numerous cardiovascular and metabolic diseases. Frankel et al. ( 5 ) demonstrated that red wine polyphenols inhibited the oxidation of low-density lipoprotein more than did the established antioxidant a-tocopherol. Resveratrol (3,5,4′-trihydroxystilbene) is known to be a component of some plants of medicinal use like Polygonum cuspidatum , a plant used in traditional medicine. Resveratrol, initially characterized as phytoalexin, attracted much attention in 1992 when it was postulated to explain the cardioprotective role of red wine. Resveratrol and its analogs have been investigated in numerous trials over a couple of decades reporting in vitro and in vivo beneficial effects of these compounds in a variety of human disease models, such as cardio- and neuroprotection, immune regulation, and cancer chemoprevention. These studies have underscored the high
/lp/the-american-physiological-society/a-glass-of-red-wine-to-improve-mitochondrial-biogenesis-novel-KK3VprMMpe